הגדלת הפקדות לחיסכון פנסיוני

בהתאם לצו ההרחבה יגדלו ההפקדות לחיסכון הפנסיוני בשתי פעימות:

בפעימה הראשונה, החל מיום 1.7.16
תשלום המעסיק לרכיב תגמולים יגדל ל- 6.25% משכר העובד;
הניכוי מהעובד לרכיב תגמולים יגדל ל-5.75% משכר העובד;
תשלום המעסיק לרכיב פיצויים – לא יפחת מ- 6% משכר העובד

רכיבהמצב כיוםיולי 2016ינואר 2017
הפקדות עובד5.5%5.75%6%
הפקדות מעסיק6%6.25%6.5%
פיצויים6%6%6%

בפעימה השנייה החל מיום 1.1.17
תשלום המעסיק לרכיב תגמולים יגדל ל- 6.5% משכר העובד;
הניכוי מהעובד לרכיב תגמולים יגדל ל- 6% משכר העובד;
תשלום המעסיק לרכיב פיצויים – לא יפחת מ- 6% משכר העובד
הגדלת ההפקדות חלה עם כל המוצרים הפנסיונים, קרן פנסיה קופת גמל וביטוח מנהלים.
מעסיק המפקיד לביטוח מנהלים / קופת גמל שאינם קרן פנסיה  יידרש לרכוש ביטוח אבדן כושר עבודה על 75% מהשכר המבוטח גם במידה והתעריף לרכישת ביטוח זה עולה על האחוזים שנקבעו בצו ההרחבה.

ובהרחבה

 השינוי בהפקדות לחיסכון לפנסיהרכיבהמצב כיוםיולי 2016ינואר 2017הפקדות עובד5.5%5.75%6.0%הפקדות מעסיק6.0%6.25%6.5%פיצויים6.0%6.0%6.0%  
שאלות ותשובות
על מי חל צו ההרחבה להגדלת ההפקדות במשק ?
כלל העובדים השכירים במשק הזכאים להפקדות לפנסיה מכוח הסכם פנסיית חובה, וכל מי שזכאים להפקדות לפנסיה מכוח הסכמים אחרים ששיעור ההפקדה בהם נמוך מ- 18.5% ונמוך מהתשלומים המפורטים בטבלה (לתגמולים ולפיצויים, בהתאמה). 
כמובן שהסכם הגדלת הפנסיה אינו רלוונטי למי שכבר חתום על פי ההסכמים החלים במקום עבודתו להפקדות בשיעור גבוה מ-18.5% שהתשלומים עבורו עולים על השיעורים המפורטים למעלה (לתגמולים ולפיצויים, בהתאמה).
 דוגמא:
הפקדת מעסיק % 5 ועלות א.כ.ע היא 0.8% סה"כ % .5.8  ב-  01/07 המעסיק יגדיל ההפקדה
לתגמולים ל-% 5.45 ( סה"כ 6.25% תג. וא.כ.ע ) ו ב- 01/2017  ל 5.7% ( סה"כ 6.5% תג. וא.כ.ע )
דוגמא:
הפקדת מעסיק % 5 ועלות א.כ.ע 2% סה"כ 7.0% . לא תתבצע הגדלת הפקדת מעסיק לתגמולים.
ישנם מעסיקים המשלמים , כהטבה, לעובד כיסוי של א.כ.ע על כל שכרם , כולל השכר המבוטח
בקרן  פנסיה. יש להדגיש, יש לבצע הגדלה הפקדות לקרן הפנסיה ל 6.25% מעסיק ו 5.75% עובד , ללא קשר לתשלום א.כ.ע זה. כלומר יכול להיות שמעסיק שילם לעובד שלב מפעלי 1% והפקיד לקרן פנסיה 5% , עתה הוא מחוייב להפקיד לקרן הפנסיה 6.25% , ובאם ירצה להמשיך לרכוש א.כ.ע מפעלי ב 1% גם עבור השכר המבוטח בקרן פנסיה  זה זכותו ולא חובתו.
 
השכר הקובע שבגינו חייבים לבצע לי את ההפקדות לפי ההסכם החדש
השכר להפרשות פנסיוניות שמוגדר בהסכם החל על העובד  במקום עבודתו, ובכל מקרה לא פחות מהשכר המבוטח המתחייב לפי הסכם פנסיית חובה, השכר הממוצע במשק ( באם שכרו גבוה מהשכר הממוצע במשק).
אם למשל חל על המעסיק  הסכם הפנסיה בתעשייה, העבדים יהיו  זכאים להגדלת ההפרשות על פי הסכם זה בגין השכר המבוטח שמוגדר בהסכם הפנסיה בתעשייה.
אם לעובד הסכם אישי עם המעביד על הפרשות של 80% משכרו ( ובלבד שעולה על השכר הממוצע במשק)   כנהוג בהרבה חברות היי טק , הרי יש לבטח שכר זה.

מה ההפקדה לרכיב הפיצויים ?
שיעור הפרשת המעסיק לפיצוי פיטורין בקרן הפנסיה, ביטוח מנהלים, קופת גמל או כל שילוב ביניהם, יהיה בהתאם לקבוע בהסכם החל על העובד והמעסיק ובלבד שבכל מקרה לא יפחת מ – 6% מהשכר המבוטח. כמו כן עובד חדש המגיע עם פוליסה בה יש הפרשה לרכיב פיצויים מעל 6% , המעביד יהיה חייב להמשיך ולהפריש לו לפי שיעורי אחוזים הקיימים בפוליסה.
כיום מעסיקים המפקידים בהתאם לסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין נדרשים להפקיד שיעור שונה לקרן הפנסיה ושיעור שונה לביטוח מנהלים. בעקבות החתימה על הסכם, ההסתדרות תפנה לשר הכלכלה שיפעל לשינוי "האישור הכללי בדבר תשלומי מעבידים לקרן פנסיה ולקופת ביטוח במקום פיצויי פיטורים " עד לכניסת ההסכם לתוקף בחודש יולי הקרוב.
 
להלן טבלה המפרטת את האפשרויות להגדלת שיעורי אחוזים במוצרים הפנסיונים השונים:גמישות המוצר להגדלת שיעורי התשלומיםאין שינוי בשיעורי התשלומים (מעסיק 6% פיצויים ו 7.5%  תג.  , עובד 7%)ניתן להגדיל את שיעורי התשלומים
(אופן התהליך ייעשה כנראה אוטומטית ע"י הגוף המנהל)ניתן להגדיל את שיעורי התשלומים
(אופן התהליך יפורסם ע"י הגוף המנהל) 
יש לשים לב לפוליסות ביטוח מנהלים / קופ"ג ששם יש להתייחס לכל פוליסה בנפרד לפי האחוז המופרש לסעיף א.כ.ע וכמובן לא לשכוח להגדיל את תגמולי העובד ל 5.75% ( מפני שסביר שהיו קודם לכן 5%).

הרשמה למועדון