ניצול הטבות מס או במילים אחרות:

איך נגרום למס הכנסה להשתתף בחיסכון לגיל פרישה?

שלום רב,
שוב אנו מגיעים לסוף שנת המס ( 31/13 ) ורגע לפני סיום השנה חשוב שכל אחד מאיתנו יבחן כיצד הוא יכול למקסם את הטבות המס הניתנות לו על פי חוק.

בעזרת הטבות אלו ניתן להגדיל את החיסכון לגיל פרישה!
 
במאמר זה אסקור בצורה פשוטה וברורה (עד כמה שניתן) את האפשרויות העומדות בפני שכיר או עצמאי לצורך הפקדה לתוכנית פנסיונית או לקרן השתלמות, אך רגע לפני ההסברים המלומדים לעניין ההפקדות להלן מספר נתונים חשובים על חיסכון פנסיוני וקרן השתלמות:

  • מוכנות פיננסית: מחקרים באנגליה מגלים שרק אחד מבין חמישה אנשים מגיעים מוכנים פיננסית לגיל פרישה – המצב בארץ איננו טוב יותר.
  • רמת הכנסה נדרשת בפרישה: הדעה הרווחת כי בגיל פרישה יש צורך בפחות כספים כדי להסתדר מופרכת ואיננה מציאותית! כל המחקרים מוכיחים שבגיל פרישה צריכים את אותה הכנסה אם לא יותר מכך, מדוע?

בגיל פרישה אולי אין משכנתא וילדים קטנים אבל יש הוצאות אחרות: נכדים, ילדים שמגיעים לשבתות וחגים, הוצאות גדולות עבור שירותים רפואיים, והכי חשוב: זמן פנוי = הוצאות, נסיעות לחו"ל, הצגות, מסעדות ועוד (בגיל פרישה רוצים להמשיך לחיות).

  • גיל פרישה: על פי חוק גיל הפרישה לגברים הוא 67 ולנשים 64,  אך בפועל גיל הפרישה הממוצע הוא 58.  איך חיים מגיל זה ועד לגיל פרישה לפי חוק? (אם פודים את קרן הפנסיה לפני גיל הפרישה יש מיסים וקנסות כך שלא כדאי ) – הפיתרון בסעיף הבא!
  • קרן השתלמות: מרבית האנשים מושכים את הכספים כל 6 שנים, יש תמיד מה לעשות, להחליף רכב, טיול לחו"ל שיפוץ מטבח ועוד. אבל זכרו! קרן ההשתלמות יכולה להוות לכם "גשר" מגיל הפרישה שבפועל ועד לגיל הפרישה לפי חוק. בכספים שיצטברו תוכלו להשתמש עד שתגיעו לגיל פרישה ותתחילו לקבל קצבה חודשית ללא מיסים (מלבד מס הכנסה אם הקצבה גבוהה מעל התקרה המוכרת בחוק).
  • גובה החיסכון: אנשים חוסכים היום לגיל פרישה פחות ממה שחסכו בעבר, מדוע? אנשים היום מתחילים לעבוד בגיל מאוחר יותר (טיול בחו"ל לאחר הצבא, תואר ראשון כבר לא מספיק אז צריך גם שני ), עוברים בין מקומות עבודה רבים (בכל מעבר מרבית האנשים גם מושכים את כספי הפיצויים הפטורים ובכך מקטינים את החיסכון לגיל פרישה כיוון שכספי הפיצויים הם חלק מכספי הפנסיה שתקבלו בגיל פרישה),אנשים מפוטרים בגיל הביניים (50+) ומתקשים למצוא עבודה.

בשל סיבות אלו ועוד אחרות, חשוב ביותר להקפיד לחסוך לגיל פרישה, ולנצל את מקסימום הטבות המס הניתנות (ואף מעבר לכך אם צריך) כדי להגיע לגיל פרישה עם חיסכון ראוי וקצבה חודשית שתאפשר לכם מחייה ברווחה.
לאחר שהבנו את חשיבות החיסכון לגיל פרישה נוכל לעבור להסבר על הטבות מס הניתנות לשכירים ועצמאיים:
 
הטבות מס לשכירים
כמעט כל שכיר יכול להגדיל את החיסכון שלו לגיל פרישה וליהנות מהטבות מס, אפרט בקצרה את האפשרויות להגדלת החיסכון:

  • מבוטחים בפנסיית חובה:

כל מי שהמעסיק מפקיד עבורו לטובת חיסכון פנסיוני רק על פי ההפקדות המחייבות אותו בחוק, דהיינו לפי פנסיית חובה, יכול להשלים לא מעט הפקדות שוטפות – את כל הפער על להפקדות מלאות, וכך ירוויח גם הגדלת חיסכון לגיל פרישה וגם יקבל הטבות מס.

  • מבוטחים בפנסיה מלאה אבל לא על מלוא השכר:

גם בגין סעיף זה לא מעט אנשים יכולים ליהנות מהטבות מס, חלק גדול מהאנשים מקבלים בשכר תוספות שלא נכללות בהפקדות לטובת החיסכון הפנסיוני (למשל: בונוסים, הכנסה חד פעמית, על חלק משעות נוספות וכו' – כל אחד לפי ההסכם שלו). גם כאן ניתן להגדיל את ההפקדה החודשית ולהנות מהטבת מס, לדוגמא: אדם שמרוויח 13,000 ₪ ברוטו, והמעסיק חוסך עבורו לפנסיה לפי שכר של 10,000 ₪ , עובד זה יכול להפקיד עוד 16% משכר של 3,000 ₪ – דהיינו 480 ₪ כל חודש לחיסכון הפנסיוני, וליהנות מהטבת מס נוספת.

  • קרן השתלמות:

לא לכל עובד מפקידים לקרן השתלמות מטעם העבודה, אך גם אם אין קרן השתלמות, אפשרי לבקש מהמעסיק לפתוח קרן כאשר כל ההפקדה בגינה תהיה ע"ח העובד.
מהו הרווח לעובד?

  1. הקטנת השכר בגובה ההפקדה לקרן השתלמות – משמעות הדבר לשלם פחות מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות.
  2. מדובר בתוכנית חיסכון שנזילה לאחר שש שנים וללא מס על רווחים (נכון להיום החיסכון באמצעות קרן השתלמות היא האפיק היחידי ללא מס על רווחים) ולכן גם אם יש לכם חיסכון בבנק, כדאי לעצור ולפתוח קרן השתלמות.

הטבות מס לעצמאים:

  • חיסכון פנסיוני:

כל עצמאי יכול לנצל הפקדה מכסימאלית של 2,752 ₪ לחודש לטובת חיסכון פנסיוני (למי שמשתכרים שכר של 17,200 ₪ ברוטו לחודש, אם משתכרים פחות ההפקדה תהיה מהשכר בפועל כפול 16%) ובנוסף ניתן לרכוש כיסוי לאובדן כושר עבודה, גם הוצאה זו מוכרת.

  • קרן השתלמות:

עצמאי יכול לבצע הפקדה שנתית בגובה של 18,120 ₪ בגין כל שנה, הפקדה זו מוכרת בחלקה כהוצאה – דהיינו מסך של 11,655 ₪. אבל, בעת משיכת הכספים בתום 6 שנים, כל החיסכון פטור ממס כולל מס על רווחים.
והכי חשוב לעצמאים: נצלו תמיד את מכסימום ההפקדה לקרן השתלמות, גם אם ההכנסה שלכם נמוכה מהתקרה ( 259,000 ₪ בשנה), כפי שנכתב גם אם תפקידו את המקסימום, בעת משיכת הכספים – הכל יהיה פטור ממס על הרווחים.
 
לסיכום:
בין אם אתם עצמאים או שכירים, סביר להניח שאתם לא מנצלים את מלוא ההטבות לטובת חיסכון לגיל פרישה, התקשרו אליי עוד היום ותוכלו לנצל הטבות מס, ו – תגדילו את החיסכון לגיל פרישה!

הרשמה למועדון